A mesterséges intelligencia hatása a társadalomra
A mesterséges intelligencia az utóbbi tíz-tizenöt évben a tudományos diskurzusok és kutatások slágertémája lett. Megannyi tanulmány született és születik arról, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatást gyakorol a társadalomra, ugyanakkor Magyarországon a jelen tanulmányunkban ismertetett kutatás az első, amelyik közel ezer fő bevonásával, katonai múlttal rendelkezők, illetve civil válaszadók körében több területen vizsgálja a kérdéskört. Tanulmányunk elsődleges célja a mesterséges intelligenciaemlített két célcsoportra gyakorolt hatásai közül a hasonlóságok és a markáns különbségek számbavétele.
A kutatásról szóló tanulmány a Hadtudomány folyóirat 2022. évi 32. évf. 4. számában jelent meg:
https://ojs.mtak.hu/index.php/hadtudomany/issue/view/836/521
A mesterséges intelligencia múltja, jelene és jövője a senior és a junior szakértők szemszögéből
Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnök karon működő Mesterséges Intelligencia Műhely a műszaki-informatikai kutatások, fejlesztések, tantárgyak gondozása, szakdolgozati és doktori témák meghirdetése, oktatás és témavezetés mellett a mesterséges intelligencia társadalomra gyakorolt hatásaival is foglalkozik. Kutatásaink során online és offline környezetben kvalitatív, kvantitatív és hibrid módszerekkel vizsgáljuk a mesterséges intelligencia jelenét és lehetséges jövőjét annak érdekében, hogy ajánlásainkkal hozzá tudjunk járulni az etikus mesterséges intelligenciára épülő világ megteremtéséhez. Jelen kutatásunkban fókuszcsoportos szakértői megkérdezés módszerével vizsgáltuk a témát.
A kutatásról szóló tanulmányok a Biztonságtudományi Szemlében jelentek meg:
A mesterséges intelligencia múltja, jelene és jövője a senior és a junior szakértők szemszögéből (1. rész)
A mesterséges intelligencia múltja, jelene és jövője a senior és a junior szakértők szemszögéből (2. rész)
Az emberi léptékű mesterséges intelligencia felé vezető úton, ahogy azt szakértőink látják
Adatvédelem és információbiztonság
Az adatvédelemmel és/vagy információbiztonsággal foglalkozó és/vagy ezeken a területeken dolgozó szakértők megkérdezése.
Közszolgálati etika és információbiztonság
Az önkormányzatok vezető tisztségviselőinek, a képviselőtestület tagjainak és az információbiztonságban érintett szakembereinek véleménye az etikáról és az információbiztonságról.
Munka és megélhetés külföldön kutatás
A kutatás célja, hogy átfogó képet kapjunk a különböző országokban élők tapasztalatairól és az életszínvonal változásáról. Vizsgálatot folytatunk azokról a külföldön élő és dolgozó magyarokról, akik ott telepedtek le, illetve dolgoznak.
Pedagógus kutatás
Napjainkban az Információs társadalom pedagógusának számtalan elvárásnak kell megfelelnie offline és online is. Ezen elvárások közé tartozik, hogy a pedagógus rendelkezzen megfelelő szintű digitális kompetenciával, melynek segítségével a digitális eszközöket, a taneszközöket és az online alkalmazásokat tudatosan és hatékonyan be tudja építeni a tanítási-tanulási folyamatba. Ehhez például új módszertani és tanulásszervezési megoldásokra is szüksége van. Milyen lehetőségük van a pedagógusoknak a tananyagok feldolgozási lehetőségeinek újragondolására és módszertani kultúrájuk bővítésére új megoldásokkal? Kutatásunkban a különböző tanulásszervezési megoldások tapasztalatairól folytatunk vizsgálatot a hazai és külföldi pedagógusok körében.
Korábbi kutatásainkról készült előadásaink prezentációi
A 100%-os mintavétel lehetőségei a marketingelemzésekben
A budapesti ifjúság fogyasztói csoportkultúrája az info-kommunikációs társadalomban, és ennek marketingkommunikációs aspektusai
A gazdaságkommunikáció kreatív lehetőségei az információs társadalomban
A kiégés (burnout szindróma) a felsőfokú végzettségűek körében
A kiégés (burnout szindróma) az egészségügyi szakdolgozók körében
A kiterjesztett valóság (nem csak) üzleti és marketinges lehetőségei
A marketing és a pszichológia kapcsolatának megközelítése kutatás
A munkahelyi kiégés (burnout szindróma) és annak hagyományos és alternatív terápiája kutatás
Digitális korszakváltások kutatás
Digitális nemzedékek Magyarországon és külföldön kutatás
Reklám és reklámszöveg kutatás
Társadalmi kapcsolatok változása kutatás
Társadalmi rétegek személyes márkaépítése kutatás
Trendek 2014